Tuesday, November 18, 2014

Kenapa perlu selalu MC ?

"Ya En. Y, boleh saya bantu ?"

"Entahlah doktor, pagi ni tiba-tiba saya rasa pening-pening.."

Tekanan darah diambil.

"Tekanan darah encik sedikit tinggi, nanti saya bagi ubat."

Selepas beberapa saat...

"Boleh doc bagi saya mc ? Badan masih rasa tak sedap."

"Masih rasa pening ye ? So saya bagi encik MC untuk berehat."

Selepas En. Y mengambil ubat dan terus keluar dari klinik swasta berkenaan. Langkah ke kereta semakin laju.

��������������������������

Anda biasa dengan situasi ini ?

CUEPACS ada melaporkan berkenaan 45 ribu penjawat awam memalsukan sijil cuti sakit.
Walaupaun ianya kes terpencil, perbuatan begini akan membawa kepada kerugian majikan dan juga diri sendiri. Kerana ia mengurangn produktiviti pekerja (dah asyik mc je kan... mana kerja nak siap ?). Nilai kepercayaan majikan kepada anda  menurun. Dan jug@ kredibiliti institusi perubatan yang mengeluarkan sijil sakit berkenaan akan terjejas dan di chop klinik menjual mc.

Jom tengok sebab sebab biasa orang suka tipu mc nih :
1. Nak buat kerja lain.
2. Bangun lambat.
3. Tiada keseronokan dalam bekerja
4. Ada yang lebih utama. Contoh seperti ahli keluarga tiba tiba sakit.
5. Sengaja dan tiada alasan kukuh.

Walau apa juga alasan, tanpa disedari kita sedang cuba menipu diri kita sendiri.

Kenapa harini saya membebel pasal mc ?
Sebab saya dah agak tertekan dengan golongan yang kerap sangat MC. Ya awak tau siapa awak. Hahaha...

Agak2 dah selalu sangat MC, apa kata cuba amalkan makanan kesihatan. Shaklee pun boleh.

Minimum try sebotol Vitalea saja. In sya Allah, masalah MC awak mungkin akan berkurangan. 

No comments:

Post a Comment