Wednesday, July 1, 2020

Bekerja Dari Rumah semasa PKP

Masih dalam PKP. Hari ini memilih untuk beekrja dari rumah. Sementara diberikan pelepasan, tak salah gunakan peluang.

Entah apa merasuk pagi ni, tiba-tiba mampu masak nasi lemak untuk bekalan suami ke pejabat. Mungkin itu antara perkara ajaib menjadi ibu. Fikir lebih ke depan untuk hadap situasi harian. Bila boleh selesai masak awal, kerja-kerja lain jadi lebih mudah atau ada masa lebih untuk perkara lain. Sekarang ni dah tak minat berlama-lama di dapur, Apa saja kaedah express cepat selesai urusan dapur saya cuba manfaatkan. Ini termasuklah mula melatih anak anak dengan tugasa dapur seperti cuci pinggan, kemas meja makan, masak hidangan pantas. Entahah, dari duk berlama-lama di dapur, baik berlama-lama dengan keluarga. Betul tak?

Rutin bila bekerja dari rumah dalam PKP, seawal pagi kalau anak kecil tak meragam dan masih nyenyak tidur, saya akan selesaikan perihal dapur dahulu. Kemudian mula lah kerjakan tugasan pejabat laju laju sementara keadaan masih tenang. Segala email berkaitan kerja dibaca, respond atau apa saja arahan pegawai atasan usaha diselesaikan.

Bermula semalam, anak ank dah mula online kelas secara berjadual dan setiap hari. Sudah semestnya makin kelam kabut. Perlu kejutkan anak dan pastikan mereka hadir ke kelas online. Si kakak guna pc (kami beli secondhand saja di awal PKP, Alahamdulillah masih elok berfungsi) dan si Abang kita terpaksa pinjam guna laptop pejabat Ibu. Tak ada cara lain dah. Terpaksa.

Time abang kakak online, kita setelkan adik pulak. time tu lah mandi, makan, susu. Bukan senang nak handle budak baru nak pandai ni. Ambil masa nak memujuk juga nak setel satu satu benda.

Time paling sesuai untuk buka balik kerja ofis sekitar jam 3-4 petang. Tima si Kecik tidur, abang kaka dah selesai hal sekolah online. Dalam masa singkat kena setel yang mana kerja urgent dulu. Harapnya tiada lagi email masuk petang-petang ni.

Jam 5 petang, mula ke dapur lagi. Sebab ada mulut akan berbunyi LAPAR.... proseslah apa saja ada kat dapur tu asalkan anak anak kenyang.

So boleh nampak banyak mana lah sangat kerja ofis boleh dibuat kan....? hahaha... nasiblah kita ada anak anak kecil. Masa ni sajalah merasa pengalaman. Bila dah besar, masing-masing buat hal sendiri. Time tu dah pencen, termenung sajalah teringat hal mereka masa kecil. :)







Fb : Shaklee Putrajaya Hayneem Legacy Email : hayneem@gmail.com SMS/WhatsApp/Telegram : 012-3252171 #HayneemLegacy #ShakleePutrajaya #ShakleePresint11

No comments:

Post a Comment