Monday, May 24, 2010

Etika kenaikeay lift

Apa reaksi korang bila masuk lift?

Kalau masuk dalam lift awam tu, aku wat tak tau pandang nombor lift aje. Tapi kalau kat dalam lift awam tu ada baby chommel & Tasneem plak ala2 peramah gitu, at least aku senyum & kalau panjang lagi perjalanan liftnya, aku wat-wat la tanyer brape bulan dah budak tu. Kalau budak tu chommel, aku puji lah sikit2.

Kalau dalam lift kat apartment kediaman plak, biasenye aku akan tegur la 'jiran' aku tu. Tanye la duk tingkat brape. Dari situ boleh la borak benda kecik2 atau berita persekitaran. Contoh kul brape derang nak wat fogging denggue nanti ker...

Kalau lift kat opis plak, kalau kebetulan 2 org je dlm lift, aku akan senyum kalau nampak orang tu dalam mood tenang atau dia dulu yg  mula senyum. (ingatan: senyum itu sedekah). Kalau masuk lift ramai2, aku akan layan mana2 lawak atau teguran mesra yang berbunyik dari warga lift.

Tapi ada satu situasi yang aku tak tau nak wat apa. Aku masuk lift ofis. Masuk 2/3 org je termasuk aku. Sorang ni je... kalau masuk lift sama2, bleh je dia wat2 tak nampak. Kang kalau aku sengih2, dikatanya terhegeh-hegeh plak. Ishk... tak tau la apa issue dia ngan aku. Tapi yang pasti, bila ada benda nak tanya, boleh je mai jumpa bercakap elok. Tapi bila takde ape2 hal, nak tentang mata senyum pun takde. Masalah emosi kah individu tersebut ?

Korang2 yg baca blog ni, kalau tau ape2, wat2 tak tau je lah yerk. Malas nak kecoh2. Marilah kita sama2 naik lift dengan gumbira. Sekian.

No comments:

Post a Comment