Tuesday, August 18, 2015

Masalah Blackhead ?




APA ITU BLACKHEAD
  • Blackhead - nama dalam keperubatan adalah Open Comedo.
  • Ia adalah kandungan yang  menjadikan liang pri pada kulit muka tersumbat.
  • Selalunya berlaku ada dinsekitar hidung, pipi, kawasan tepi bibir dan dagu.
  • Berwarna kekuningan atau hitam. 


Apa yang menyebakan blackhead ?
  • Blackhead tidak berpunca dari kotoran dari persekitaran.
  • Blackhead terjadi apabila terdapat lebihan minyak dan sek kulit mati yang terkumpul pada kelanjar 'Sebaceous' di permukaan kulit.
  • Apabila lebihan minyak ini terdedah kepada udara, akan berlaku pengoksidaan. Tindakbalas ini menyebabkan lebihan minyak yang terperangkap pada liang kulit menjadi hitam. 
  • Kerana itulah jika kita picit keluar blackhead ni, warna hitam hanyalah pada bahagian atas sahaja.

Sekiranya liang pori-pori kita kecil, maka ianya akan kurang terdedah kepada udara dan sukar untuk membentuk blackheads, tetapi kemunhkinan masih ada juga iaitu dikenali sebagai whiteheads. 
Blackhead akan menjadi teruk jika terdapat kotoran dan serangan bakteria tersumbat berasama dalam liang pori-pori yang mana akan menghasilkan jerawat.




Cara cara mengatasi masalah blackhead.

Hormon
Hormon badan yang tidak stabil adalah salah satu punca terhasilnya lebihan minyak pada permukaan kulit. Kecelaryan hormon biasanya berlaku di kalangan remaja terutama semasa fasa perubahan umur akil baligh. Masalah ketidakseimbangan hormon juga sering berlaku kepada wanita sekitar waktu menstruasi (period). Pada masa inilah akan berlaku masalah jerawat dan kulit berminyak yang berlebihan.

 
Rajin-rajinlah mencuci muka
Perlu rajin sikit membersihkan muka. Ini bagi membersihkan kotoran yang terperangkap di celah celah liang kulit. Namun perlu dipastikan produk pencuci yang digunakan adalah sesuai dengan jenis kulit. Contohnya jika kulit anda lembab dan berminyak, gunakan pencuci muka yang berbuih. Manakala jika kulit muka anda kering dan menggelupas, elakkan penggunaan pencuci muka yang berbuih kerana ia akan menghilangkan lapisan minyak pada kulit dan menjadikan kulit muka lebih kering dan menggelupas. 


Makan makanan yang membantu dalam mencantikkan kulit
Amalkan memakan buah buahan dan sayur sayuran segar, bijirin organik dan ikan. Ini membantu mengurangkan masalah kulit berminyak dan juga membantu menstabilkan hormon yang mana merupakan punca terjadinya blackhead.
Jura, kurangkan makan beminyak, bergoreng, manis bergula dan mengandungi kafein.
Jaga pemakanan anda. Seperti yang selalu disebut, perut adalah punca segala penyakit. 


Berhenti merokok
Jika anda merokok, sangat digalakkan anda supaya berhenti merokok.
Bahan kimia dari asap rokok sangat menganggu fungsi hormon dalam badan.
Gantikan ketagihan merokok itu dengan mengamalkan minum air putih.


Tidur secukupnya 
Dapatkan sesi tidur sekurang-kurangnya lapan jam pada waktu malam. Ini bagi memastikan tubuh badan betul-betul rehat dan rileksbagu memberi peluang kulit untuk proses pemulihan. Tidur juga sebagai anti stress. Stress yang berlebihan akan membuatkan kulit lebih berminyak dan kusam.


Bersenam
Bersenamlah sekurang-kurangnya 2 kali seminggu kerana ini membantu hormon kita berfungsi dengan lebih stabil. Jika tidak dapat melakukan senaman penuh, amalkan senaman berjalan kaki.


Daripada info diatas, saya kini ingin cadangkan beberapa supplement untuk membantu memenuhi pemakan harian anda kearah mengatasi masalah blackhead dan seterusnya ke kecantikan kulit.


GLA Complex - GLA adalah satu supplement yang membantu menstabilkan hormon baik lelaki mahupun perempuan. Apa yang best dengan GLA Complex Shaklee adalah ia di padukan dengan vitamin E..

Vitamin E complex - Seperti yang kita sedia maklum vitamin E adalah vitamin yang sudah femes untuk kecantikan kulit dan awet muda. Ia membantu dalam penghasilan sel kulit yang baru. Namun jika anda mengamalkan Vitamin GLA, tidak perlulah memakan Vitamin E complex. Kalau nak juga makan kedua-duanya, hubungi saya untuk konsultasi ya...

Vitamin B complex - Membantu dalam sintesis dan tisu baru, membantu dalam pengagihan oksigen pada tisu, mengatur hormon, terlibat dengan pertumbuhan sel, membantu dalam keadaan stress, memelihara kulit dari dalam dan menghilangkan garis-garis halus pada muka..

Vitamin C - Membentuk Kalogen yang mengukuhkan sel kulit dan paling penting sebagai kuasa penyembuh (healing) untuk membantu pemulihan luka dan kudis.


Itulah supplement yang minimum ya.. kalau nak tambah ESP lagi bagus.. Protein dari ESP membantu penggantian sel mati dengn lebih cepat, hasilnya sudah tentu kulit yang lebih lembut dan mencerah.


Jika nak tambah skincare yang berasaskan bahan semulajdi, ada Skincare dari Shaklee iaitu Set NutriWhite atau Set Enfuselle. Saya sangat syorkan set Enfuselle bagi mereka yang berkulit sensitif atau mengalami kerosakan akibat tersilap memakai produk kecantikan.




No comments:

Post a Comment