Tuesday, July 28, 2015

Hilang Seketika

Cerita semalam.

Tak terbayang rasa hati bila kita rasa kita akan kehilangan someone yang sangat kita sayang, yang sangat kita kasih, yang kita sendiri rasa tak boleh hidup bila dia tiada. Rasa cemas, rasa takut akan kehilangan. Kalau boleh ingin dikongsi rasa itu bersama yang suami. Agar sama sama terasa pedih, perit dan berkongsi tangis.

Itu yang saya rasa walau tidak lama. Mungkin dalam hanya 30minit. 30minit yang rasa masanya terhenti.

Apa rasa bila anak yang dijangka muncul di pintu pagar sekolah tidak muncul seperti yang diharap ? Ibu mana tidak panik ? Tell me.

Dari sabar menunggu di tepi tiang, tukar posisi ke tepi tangga sambil menjenguk jenguk ke kawasan sekolah. Tiada sabar lagi, mula melangkah masuk ke kawasan kelas kebiasaan anak. Hanya tinggal beberapa murid dan seorang guru. 3 pusingan sekitar ditawaf laju sambil memanggil nama. Sunyi, tiada yang menyahut. Bilik darjah sunyi.

Capai telefon hubungi Ayahnya. Mengadu sambil mengeluh. Rasa gagal dalam hati. Rasa tak mampu jaga anak sendiri. Rasa takut, rasa bersalah.

Diluaskan pencarian bersama adik Pengawal. Dia pun tak tahu mana nak mula. Sambil looking cool, dibawa Ibu panic ni sekitar sekolah. Sunyi... Hanya nampak seorang dua murid yang masih menunggu dijemput di hadapan sekolah.

Kami turun ke sekitar kantin, much lower ground. Sunyi, tiada siapa. Jenguk ke belakag bangunan, dengar gelak kecil anak anak dari dalam sebuah bilik. Gema bunyi gembira. Pintu bilik saya tolak. Rasa lega nampak wajah yang disayang, but at the same time geram yang amat kepada mereka.

3 anak kecil dileter secara tak sengaja dan emosi. Manakan tidak, hari dah senja, sekolah kembali sunyi, mereka masih bergelak bergurau dan mungkin bersembunyi di kawasan terpencil sebegini. Anak anak disuruh pulang segera. Yang tersayang dipimpin tanpa suara. Silent treatment sehingga ke kereta dan ke pintu rumah.

Malamnya, hukuman berjalan. Tiada TV tiada Internet. Ibu Bad Cop, Ayah Good Cop sesi ini.

Hubungi saya segera : Fb : Marsyithah Khidzir Email : foxnike@gmail.com SMS/WhatsApp/Telegram : 012-3252171

No comments:

Post a Comment