Sunday, November 11, 2012

Mengatasi Masalah Bau Badan (Body Odor) Secara Semulajadi



Mengatasi Masalah Bau Badan (Body Odor) Secara Semulajadi

Setiap individu yang lahir mempunyai ciri-ciri bau pada badan yang tersendiri (denga cara itu juga bayi baru lahir dapat mengenali ibunya melalui bau badan). Punca utama terhasilnya bau badan in ialah dengan kehadiran bacteria pada badan yang mana akan meningkat dengan bantuan peluh. Apabila lebih banyak peluh dikeluarkan, masa pada masa itulah bau badan menjadi lebih kuat dan ada juga sesetengah individu yang menganggapnya sangat mengganggu. Kondisi bau badan sering bergantung pada beberapa factor seperti cara pemakanan, cuaca persekitaran, bidang pekerjaan, umur dan juga emosi.

Method perubatan Ayurveda percaya bahawa bau badan menandakan terdapat kahadiran toxin dalam badan. Toxin yang hadir berpunca dari sisa makanan yang tidak dicerna dengan sempurna yang mana perlu dikeluarkan dari badan melalui sistem badan (terutama kulit).

CARA-CARA SEMULAJADI UNTUK MENGURANGKAN MASALAH BAU BADAN

1.       MELALUI PEMAKANAN : DIsebabkan masalah bau badan berpunca dari sistem pencernaan yang tidak sempurna, oleh itu makanan yang perludiambil perlulah dari jenis yangs senang dihadam.
a.       Kurangkan pengambilan makanan seperti daging merah, aiskrim, pencuci mulut yang berlemak, makanan pedas dan jeruk.
b.      Jangan makan makanan yang terlampau panas atau terlalu sejuk (suhu)
c.       Lebihkan pemakanan sayuran hijau dalam diet harian. Ini supaya sistem pencernaan lebih lancar (lawas) dan tidak sembelit yang mana akan mengganggu sistem pencernaan.
d.      Elakkan pengambilan snack yang berminyak. Boleh digantikan dengan buah buahan sebagai kudapan (snack) ketika perlu.
e.      Masukkan sekali 1 hidangan sayuran hijau dalam setiap hidangan.
f.        Minum air dengan cukup. Disarankan 1 liter air untuk setiap 15kg berat badan.

2.       KEBERSIHAN BADAN: Amalkan kebersihan badan yang optima.
a.       Mandi sekerap yang mungkin terutama sekali selepas melakukan aktiviti yang menyebabkan kita berpeluh. Selepas mandi, badan perlu dikeringkan bersama sedikit gosokan pada kulit bagi menanggalkan sel badan yang mati.          
b.      Sarungkan pakaian yang bersih setiap kali selepas mandi.
c.       Kebanyakan bau badan sering dikaitkan dengan bau pada ketiak. Mencukur bulu ketiak juga amat membantu bagi mengurangkan bau badan.

3.       PERUBATAN HERBA
a.       Alfalfa (Medicago satina) : Mengandungi kadar klorofil yang sangat tinggi yang mana klorofil bertindak sebagai ajen antibakteria yang sangat berkesan. Dengan pengambilan alfalfa, ia mengurangkan bau badan dengan fungsinya yang membantu membunuh bacteria jahat pada badan punca bau badan.
b.      Parsley (Petroselinum cripsum) : Sama seperti Alfalfa, parsley juga tinggi kandungan klorofil. Ia juga membantu membunuh bacteria punca bau badan.
c.       Rosmary (Rosmarinus officinalis) : Merupakan herba antibakteria. Rosemary seing sering digunaakn dalam penghasilan deodorants untuk membunuh bacteria punca bau badan.

ALFALFA COMPLEX dari Shaklee sangat disarankan kepada mereka yang mengalami masalah bau badan. 

Alfalfa Complex mempunyai tinggi kandungan klorofil yang bertindak sebagai detox semulajadi, menghilangkan nafas berbau dan juga mengatasi masalah kaki berbau dan bau badan (bodu odor). Selain itu, Alfalfal Complex juga membekalkan hampir 300 nutrient kepada badan (Iron, magnesium, copper, zinc dan iodine, chromium, molybdenum, selenium, manganese, tin, nickel, and potassium ) Terdapat juga vitamin A, vitamin C, thiamine, riboflavin, biotin, pantothenic acid, folic acid, niacin dan vitamin B dalam setiap biji Alfalfa Complex Shaklee.



Selain itu, Alfalfa Complex Shaklee juga  membantu menurunkan kadar gula dalam darah, melegakan sakit sendi dan kekejangan otot, mengurangkan sindrom menopause, meningkat tahap tenaga dan juga mengelakkan kelesuan akibat kekurangan nutrient.

 


Untuk mendapatkan PROPOSAL PRODUK Shaklee bersesuaian bajet anda, boleh hubungi saya melalui: email foxnike@gmail.com SMS/WhatsApp ke 012-6030800 / 0123252171 Facebook id : Marsyithah Khidzir

No comments:

Post a Comment