Thursday, June 9, 2011

AwkwardAgama jugak

Baca2 tulisan CursingMalay. Bercerita pasal Awkward Agama. Agak menarik ceritanya (http://cursingmalay.blogspot.com/2011/06/awkward-agama-gelangrantai-dan-siapa.html)

Beberapa hari lepas pun aku ada ternampak situasi awkward agama ni. Terjadi depan masjid kampung area Kuala Selangor.
Time tu dah masuk maghrib. Dan memang ramailah jemaah yang baru selesai solat. aku kebetulan 'girlfren' datang, tunggu je lah husband dari dalam kereta dengan si kecik. Kebetulan masa tu, ada satu kereta sekeluarga cina rosak di depan masjid. Seorang brade yang baru selesai solat sekeluarga (bermusafir agaknya) tanya masalah mereka dan tolong tolak kereta family cina tu masuk ke parking kosong dengan dibantu anak lelaki cina tu dan beberapa jemaah lain turut membantu. Memandangkan abang tu dalam perjalanan, dia minta diri utk beredah dan tindakan seterusnya terpaksalah chinese sekeluarga ni fikir sendiri.

Agaknya kereta tu enjinnya panas. Cina sekeluarga ni macam teragak-agak nak masuk ke masjid nak ambik air memandangkan kesemua ahli keluarga berseluar pendek termasuk perempuan.

Yang peliknya, ada aje jemaah kat situ duk lepak-lepak di birau masjid sambil pandang kosong aje kat chinese family yang kesusahan ni. Kalau yer pun, at least tanyalah apa masalahnya. kalau perlu nak air ke, boleh nak tolong ambil air dari toilet surau. Ni tak, dibiarkan aje orang yg dalam kesusahn terkial2 depan masjid tu.

Haish... aku nak tolong pun takleh nak wat ape memandangkan ada anak kecil yang perlu ditengok dalam kereta.

Last-last, sekeluarga cina tu masuklah juga perkarangan masjid untuk ambil air dengan kelakuan yang nampak segan-segan tak tau nak bagi reaksi apa.

Stakat tu je lah aku sempat tengok, lepas tu aku tak tau dah apa jadi sebab aku terpaksa meneruskan perjalanan.

Tujuan aku tulis ni bukan nak burukkan sesiapa. tapi kalau dah macam tu, apa pandangan non muslim kepada kita  agaknya ye ?

No comments:

Post a Comment