Sunday, September 6, 2009

Teringat zaman dulu-dulu

Duk layan blog-hopping, banyak gak bloggers yang tulis kenangan masa skolah dulu-dulu. Tetiba teringat plak zaman sekolah dulu-dulu. Memori aku masa skolah dulu-dulu takde la best sangat. Tapi aku selalu teringat masa zaman-zaman aku skolah rendah dulu.

Darjah 1 – Darjah 3 (awal tahun je) : Gi skolah kat SRKTIP. Gi skolah sana walaupun agak jauh dari rumah. Sebabnya senang nak gi skolah, sbb atok aku Cikgu Besar kat skolah tu. Kami dua beradik (ngan abeJue) memang dikenali ramai sbb jadi cucu cikgu besar. Setiap pagi akan tumpang kete mini Aboh Tok untuk ke sekolah. Ingat lagi stiap pagi, bila bukak je pintu kete mini tu, maka keluar lah beberapa ekor nyamuk dari seat belakang. Best jugak skolah kat sana. Sana aku berkawan ngan budak-budak area kampong wakaf mek zainab. Derang memang friendly. Stiap petang lepas time skolah, aku tunggu atok aku abes miting ( ker haper tah). Aku tahap 1, so kelas aku abes dulu, bila kuar je kelas, terus aku gi tunggu kat kelas abeJue. Duk bertempek kat muka pintu. Hehe.. sampai skarang aku glemer sbb semua kawan skolah AbeJue kenal aku. Dah abes kelas, sementara tunggu our ride home, aku suka gi beli gulalaey stail nikam (tak tau bahasa standet). Kita masuk duit 20sen kat kotak, nanti ada jarum pusing. Nanti kita dpt la brape gulung gulaleay yang kita dapat nanti. Gulaleay ni makan ngan lempeng je. Sedap you! Lagi satu aku suka beli keropok getey, panjang sejengkal (bukan mcm sekarang) 10sen satu & diiringi dgn air soda dari pakcik jual air pepsi campur. 10sen je segelas kecik. Aku pun selalu gak gi beli nikam kat kedai runcit kat celah perumahan depan skolah tu.Ishk.. tetiba teringat meehun goreng dalam plastik 20sen. Sedap…
Lagi satu aku ingat pasal skolah ni, skolah ni sesi petang dia adalah sekolah pendidikan khas kanak-kanak pekak (bisu). Budak2 pekak ni kebanyakkannya cun-cun belaka. Huahuahua… (PS: aku pernah kena kejar budak bisu..tapi tak ingat kenape).
Kat sekolah ni ada satu pokok yang akar dia ala-ala berjuntai2 ke bawah (tak tau nak explain camana). Aku suka-suka je main ‘nondeng’ (gayut) ala tarzan ngan akar pokok tu. Ada jugak satu pokok yang ada kelopak bunga merah2. Aku suka amek kelopak bunga tu, kikis bahagian dalam dia & lepas tu sambung kat kuku. Jadi la mcm kuku hantu. Ngehehe…
Kawan aku masa skolah ni ramai tapi aku lupa plak nama derang.. meh sini aku try listkan:
Suzailifah (ngat sbb orgnye cut), zainab, Hazwani, nur mas era (ingat sbb nama cam glamer) , fadil (ni ada kat fesbuk aku, kebetulan matrik sama skejap), tuying (ni jiran duk dekat rumah), wan wira ubaidillah (ingat sbb dia anak cikgu jugak kot)… err.. yg lain2 aku lupa. Sorry aaa.. tapi ramai gak la kawan aku kat sana.

Darjah 3-6 : Aku tukar skolah gi SRK Islah. Singkatan time tu SERKIS (bunyik cam sarkas). Sini hari pertama tak bape seronok sbb cikgu kelas yang aku dimasukkan tu mcm query kenapa aku tukar sekolah. Awat ?? Tak suka ker aku masuk skolah ni ? Sukati aku lah. Cikgu ni jugak lar yang mengamalkan pilih kasih antara murid-muridnya. Aku tanak sebot nama kot2 la dah arwah, tak pasal wat dosa jer.
Kat skolah ni aku kenal ramai kawan best yang mana sampai sekarang pun still contact2 lagik. Hanya beberapa je takleh dihubungi. Wallahualam apa dah jadi kat derang. Meh naklist bebudak yang aku kenal: Nurul Hidayah, Rosam faltizulti, Wahayu, Naz Yuliati, Aidawati anis, Norliza, Sufian, Norhayati, Suzie, Nik Mazrina, rahayu, khairuddin, shahrul faiz, norhasnita, nik sayyidah (yup, mek salam pantai timur tu ler..), kimi, fairuz, pigi, err.. ramai lagi. Tapi aku tak hengat nama. Sori eh.
Kat skolah ni aku aktif berkurikulum. Aku join tarian, gendering, sukan (selalu je jadi reserve, hampeh!). Kat sini la aku belajar bersosial sekitar kampong dengan menunggang basikal. Hikhikhik…

Huhu.. penat otak nak ingat balik citer masa skolah dulu-dulu. So utk citer skolah menengah plak, lain kali lah aku citer. Otak dah berasap dah ni.

No comments:

Post a Comment